أخبار من مصر

السيسي: “لو كنا تأخرنا في تنفيذ المشاريع فكانت لم تنفذ”

سأل الرئيس عبد الفتاح السيسى، اللواء إيهاب الفار، رئيس الهيئة الهندسية عن تكلفة المشاريع التى من المنتظر أن يتم إنشاؤها، ليرد اللواء إيهاب الفار، عن أن التكلفة ستزيد لتصل إلى 3 أضعاف أو 4 أضعاف، قائلا:” هنضرب فى 3 لأن فرق سعر الجنيه اختلف النهاردة عن 4 سنين مضت وممكن نوصل لـ400 مليار”.

الرئيس السيسى: “أنا بسمع الموجودين ليه إحنا كنا مستعجلين على المشروعات وليه إحنا عايزين نخلص الأمور دى خلال الأربع سنوات اللى فاتوا، لأننا كنا بنقول إن كل مشروع بنخلصه بيوفر وقت وجهد وفلوس، والمفروض أن المشروع ده كان يتأخر شهرين ولكن ضغطنا نفسنا عشان نحسس الناس بالاستفادة من المحور لأنه بيأثر على الحركة فى المنطقة المزدحمة”.

وتابع السيسى: “حلينا مسألة كبيرة جداً فى حياة الناس واقتصاديات الناس، النهاردة اللى كان بيتحرك عشان يخرج من مدينة نصر أو شبرا كان بياخد وقت وتكلفة قد أيه، ودلوقتى بعد ما يمشى على المحور الجديد هياخد وقت وتكلفة قد أيه”.

وأشار السيسى:”حجم الأموال اللى أنفقت بدون مبالغة لو كنا انتظرنا لأى أسباب أننا نطلق المشروعات دى قد لا يمكن أن نطلقها خلال الفترة الثانية، وقد لا نستطيع أن نطلقها بسبب التكلفة المالية، وده سؤال ممكن يمتد لكل المشروعات

الوسوم
اظهر المزيد

محمد بسيوني

محمد بسيوني - صحفي مصري - عضو نقابة الصحفيين المصريين يعمل بالقسم السياسي ويمكن التواصل من خلال: [email protected]

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

إغلاق